Kino Pod Baranami
Adres: | Rynek Główny 27, 31-010 Kraków |
WWW: | |
Kontakt e-mail: | |
Telefon | +48 12 423 07 68 |
Program
14:00 NIEBO NAD BERLINEM | Der Himmel Über Berlin
reż. Wim Wenders, Francja/Niemcy 1987, 127’
Film wyświetlany z taśmy 35 mm.
BAFTA 1989 - nominacja: Najlepszy film nieanglojęzyczny
MFF w Cannes 1987: Złota Palma - Najlepszy reżyser (Wim Wenders), udział w konkursie głównym
Film Independent Awards 1989: Najlepszy film zagraniczny
Europejska Akademia Filmowa 1988: Najlepszy europejski drugoplanowy aktor roku (Curt Bois), Najlepszy europejski reżyser roku (Wim Wenders)
Niebo nad Berlinem to swoisty “powrót do domu” Wendersa i pierwszy niemiecki film po ośmiu latach spędzonych w Ameryce.
Jego głównymi bohaterami są aniołowie stróże, przyjazne niewidzialne istoty w prochowcach, które słuchają myśli śmiertelników i próbują ich pocieszyć. Jeden z nich, Damiel (Bruno Ganz), pragnie stać się człowiekiem po tym, jak zakochuje się w pięknej artystce trapezowej Marion (Solveig Dommartin). Peter Falk, który gra samego siebie, pomaga mu przekroczyć tę granicę, wprowadzając go w tajniki drobnych przyjemności życia…
20:30 PINA 3D | Pina
reż. Wim Wenders, Niemcy/Francja/Wielka Brytania 2011, 103’
Film wyświetlany w wersji 3D.
Nominacja do Oscara 2012 za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
Pina nie jest biografią choreografki Piny Bausch. To raczej hołd złożony przez Wima Wendersa jej twórczości i hymn na cześć sztuki.
Reżyser zarejestrował najważniejsze przedstawienia artystki - Święto wiosny, Vollmond i Café Müller. Poprosił członków jej zespołu o wykonanie części układów na ulicach niemieckiego Wuppertalu. W filmie niemal nie padają słowa, środkiem ekspresji tancerzy jest ciało.
Pina nauczyła mnie, że nie trzeba zalewać widzów potokami słów - mówi autor dokumentu. Otworzyła mi oczy na to, ile można zakomunikować gestem albo poprzez stworzenie odpowiedniej przestrzeni.
Chcąc wiarygodnie oddać tę przestrzeń na ekranie, Wenders wstrzymywał się z realizacją Piny ponad 20 lat. Czekał, aż kamery pozwolą mu zrekonstruować na ekranie świat wykreowany na scenie przez Bausch. Wykorzystując technologię 3D w dokumencie, autor Nieba nad Berlinem wytyczył też nowe drogi dla kina.