Noc Jazzu rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Noc Jazzu 2022 - 16 lipca 2022 roku - XV edycja

Noc Jazzu to przedsięwzięcie organizowane w ramach cyklu Krakowskie Noce. Zainaugurowane zostało w 2007 roku, podczas jubileuszu 750-lecia lokacji Krakowa.
W trakcie tej szczególnej Nocy prezentowane są różne gatunki jazzu w wykonaniu wybitnych artystów z całego świata. Koncerty odbywają się w miejscach dobieranych indywidualnie do charakteru muzycznych przedsięwzięć.

Spotkania z melomanami w klubach trwają do późnych godzin nocnych. Przy realizacji Nocy Jazzu Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego współpracuje z Fundacją My Polish Heart, Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”, Nowohuckim Centrum Kultury. Od kilku lat koncerty odbywają się na dziedzińcu Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.

W 2022 roku odbędzie się XV edycja Nocy Jazzu. Podczas poprzednich czternastu edycji Nocy Jazzu na naszych scenach gościliśmy wielu artystów, m.in. Władysława „Adzika” Sendeckiego, Nilsa Landgrena, Norddeutscher Rundfunk, Adama Bałdycha, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Jarka Śmietanę, Marka Bałatę, Brooklyn Funk Essentials, Urszulę Dudziak, Billy Cobhama, Wolfganga Schmidta, Karen Edwards, Jamal Thomas Band, Kubę Badacha, Michała Urbaniaka,  Electro Deluxe, Grażynę Łobaszewską, Hannę Banaszak, Grzecha Piotrowskiego, Włodzimierza Nahornego, Kaję Karaplios, Big Band Małopolski, Little Egoists, Olega Dyyaka, Jose Torresa, Dominika Wanię i wielu innych znakomitych muzyków.

Tegoroczna edycja planowana jest tradycyjnie na Małym Rynku, na Dziedzińcu Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, a także w Dworku Białoprądnickim oraz Nowohuckim Centrum Kultury, na Dziedzińcu Muzeum Książąt Czartoryskich,
w Sukiennicach. Po dwóch latach przerwy powrócą koncerty w klubach i kawiarniach. Na Małym Rynku, na zakończenie, planowany jest występ Philip Lassiter Show. W Nowohuckim Centrum Kultury odbędą się 3 koncerty: standardów jazzowych, jazzu ukraińskiego oraz Koncert Grażyny Auguścik z zespołem. W Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki” odbędzie się m.in. koncert Kuby Więcka i Pauliny Przybysz oraz The Flash, pierwszej w Polsce formacji, która proponuje niekonwencjonalne połączenie rocka, drum’n’bass, jazzu, noise i in.

 

Wstęp na wszystkie koncerty, jak zawsze, będzie bezpłatny.

 

Bezpłatne bilety wstępu na Dziedziniec Muzeum Książąt Czartoryskich oraz do Sukiennic będą do odbioru od 11 lipca br. w Centrum Ruchu Turystycznego, ul. Powiśle 11.

 

 

Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”, ul. Papiernicza 2

www.dworek.eu

Młody polski jazz kojarzy się przede wszystkim z nienagannie wykształconymi młodymi muzykami, nawiązującymi do tradycji jazzowej, utożsamianymi z ośrodkami edukacji akademickiej. Samo określenie „polski jazz” stało się marką eksportową. Nie jest jednak prawdą, że to jedyny trend, który dynamicznie się rozwija w Polsce. Oprócz częstych
i całkiem zrozumiałych mariaży improwizacji z muzyką tradycyjną, hip-hopem czy klasyką obserwujemy grupy artystów, którzy z pewnym dystansem patrzą na tradycję jazzową, stawiając się gdzieś na skraju gatunku. Słuchając ich muzyki, gatunki przestają być punktem odniesienia, choć nie mamy wątpliwości, że mamy do czynienia z utalentowanymi artystami, dla których improwizacja jest ważnym środkiem wyrazu. Mnogość inspiracji i/lub sposobu interpretacji sprawia, że ich muzykę określilibyśmy mianem jazzu współczesnego. Z jednej strony jest to słyszalny wpływ sceny brytyjskiej, z drugiej buntownicza – choć zawsze pełna szacunku – reinterpretacja klasyków gatunku z różnych dekad. Tego właśnie doświadczymy podczas Nocy Jazzu w Dworku Białoprądnickim.

19.00 BŁOTO

BŁOTO to nowy znak jakości na polskiej scenie jazzowej. Kwartet, który powstał jako alternatywny projekt członków innej znakomitej grupy  - EABS, złożony z czołowych instrumentalistów młodej sceny improwizowanej: Marek Pędziwiatr (instrumenty klawiszowe / syntezatory), Paweł Stachowiak (bass), Marcin Rak (perkusja) oraz Olaf Węgier (saksofon tenorowy). Fuzja jazzu w formie zespołowej improwizacji z muzyką elektroniczną
i industrialnym rapem.

20.00 Kuba Więcek & Paulina Przybysz

Kuba Więcek oraz Paulina Przybysz wydali niedawno album „Kwiateczki”, który ukazał się
w prestiżowej serii POLISH JAZZ. Renesansowa poezja Jana Kochanowskiego rozbrzmiewa na nim dźwiękiem z XXI wieku. Płyta to nowe odczytanie „Pieśni świętojańskiej o Sobótce”, oczami pokolenia zafascynowanego elektroniką i hip-hopem.  U podłoża projektu znajduje się jednak Trio Kuby Więcka  i jego jazz, od którego wszystko się zaczęło.

21.00 The Flash

The Flash! to jedna z pierwszych formacji w Polsce, która zaproponowała niekonwencjonalne połączenie rocka, drum'n'bass, punku, jazzu, noise i wielu innych. Zespół dzięki swojej żywiołowości i konsekwentnemu łączeniu elementów wielu muzycznych gatunków stanowi atrakcyjną propozycję dla szerokiego grona odbiorców. Dodatkowo, jest to jeden z nielicznych tego typu zespołów na europejskiej scenie muzycznej.

DZIAŁANIA DODATKOWE

W ramach Nocy Jazzu w Dworku Białoprądnickim powstanie specjalne studio JAZZKULTURY. Redaktorzy rozgłośni będą rozmawiać w nim z gośćmi, biorącymi udział w koncertach. Rozmowy te zostaną później wyemitowane na antenie radia JAZZKULTURA. Ponadto tego samego dnia zostaną zarejestrowane również wywiady z Pauliną Przybysz i Kubą Więckiem, które zaprezentujemy w ramach Rozmów JAZZKULTURY – programu emitowanego na kanale Dworek TV.

Noc Jazzu w Dworku Białoprądnickim zakończy jam session, które poprowadzi zespół The Flash, otwarte dla wszystkich krakowskich muzyków.

 

Scena Plenerowa Nowohuckiego Centrum Kultury, al. Jana Pawła II 232

www.nck.krakow.pl

19.00 KAJA KARAPLIOS JAZZ TRIO

Kaja Karaplios – Wokalistka, kompozytorka, absolwentka wokalistyki jazzowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Występuje od niemal 20 lat na scenach polskich i zagranicznych. Współpracowała m.in. z: Przemysławem Brannym, Jackiem Dewódzkim, Leszkiem Długoszem, Krzysztofem Napiórkowskim, Mateuszem Ziółko, Piotrem Żaczkiem.

Adam Niedzielin – Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Pianista wszechstronny, kompozytor i aranżer. Znany ze współpracy z Formacją Nieżywych Schabuff, Grupą Pod Budą, Big Bandem Zygmunta Kukli, Markiem Bałatą, Chłopcami z Placu Broni, Tiltem, grupą Wawele i Magdą Steczkowską.

Leszek Szczerba - krakowski muzyk jazzowy, saksofonista. Występuje między innymi
w Groborz-Kudyk Quintet i Spektrum Session Ryszarda Styły. Od 1994 roku jest stałym członkiem zespołu Grzegorza Turnaua, w którym gra na klarnecie i wszystkich saksofonach. Współpracował m.in. z: Markiem Grechutą, Grupą Pod Budą, Robertem Janowskim, zespołem Śrubki i wieloma innymi znakomitymi artystami.

 

20.00 NAZGUL SHUKAYEVA 

Nazgul Shukayeva - Etno-jazzowa wokalistka o rzadkiej skali głosu. Pochodzi z Kazachstanu, ale od dwudziestu lat mieszka w Ukrainie. Jej występy są zawsze nieprzewidywalne
i wykraczają poza utarte wyobrażenia o śpiewie – dużo eksperymentuje z brzmieniem swojego głosu, jego interakcją z przestrzenią i publicznością. Odważnie łączy w jednym koncercie kompozycje jazzowe, klasyczną awangardę i etniczną melizmatykę. 

Koneserzy muzyki znają Nazgul dzięki projektowi etno-jazzowemu Asia Tengri i współpracy
z nominowanym do nagrody Grammy pianistą Joelem Holmesem. W ramach GogolFest wraz
z zespołem wokalnym Alter Ratio wzięła udział w ukraińsko-amerykańskim spektaklu
A Celebration Service kompozytorki Meredith Monk. 

 

21.00 GRAŻYNA AUGUŚCIK i KUBA STANKIEWICZ TRIO

W programie utwory muzyki filmowej amerykańskiego kompozytora Victora Younga,  
w nowych opracowaniach zespołu, w tym znane utwory jazzowe jak: „When I fall in love”, „My foolish  heart”, „Stella by Starlight”, „Johnny guitar” i wiele innych. 

Grażyna Auguścik jest wokalistką, aranżerem, kompozytorem, producentem.  Przez amerykańskich krytyków muzycznych zgodnie uznana została za gwiazdę światowego jazzu. Stworzyła własny styl interpretacji. Po ukończeniu studiów w Polsce i nagraniu swojej pierwszej płyty „Sunrise Sunset” w 1988 roku trafia  do słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie.  Dyplom ukończenia szkoły otrzymała w 1992 roku
z wyróżnieniem bezpośrednio z rąk Philla Collinsa i Alla Jarreau. Od 1994 roku mieszka
w Chicago. Tu koncertuje, nagrywa swoje płyty i prowadzi własną wytwórnię płytową GMARecords. Nagrała 22 albumy w tym 12 we własnej wytwórni.

Jazzowym wydarzeniem muzycznym 1996 roku stało się nagranie przez nią wokalnych wersji utworów znanych dotąd jedynie w wersjach instrumentalnych. Wydany wtedy album „Don’t let me go” jest początkiem nowego rozdziału w sztuce wokalistyki. W roku 1998 jej płyta „Pastels” przygotowana wspólnie z Bogdanem Hołownią uznana została przez National Public Radio za jedną z najlepszych jazzowych płyt roku w USA. Następny album „Fragile”
z Paulinho Garcia znalazł się na prestiżowym TOP 20 JAZZ ALBUMS roku 2000.

Występuje na jednym z największych festiwali jazzowych na świecie Chicago Jazz Festival, Chicago World Music Festival,  Jazz Jamboree Festival,  Concord Jazz Festival i Elite Jazz Festival w Japonii  i wielu innych muzycznych festiwalach.

Tak w sztuce jak i w życiu nie uznaje kompromisów. W swojej twórczości często nawiązuje do
muzyki ludowej a dowodem są płyty takie jak: „Kolędy”, "Lulajże-Lullaby for Jesus", „To
i Hola”,  „PastForward”, „Inspired by Lutoslawski”, "Muzyka Polska".

Płyta „River”, wydana w 2001 roku, uznana została za jedno z największych wydarzeń muzycznych stawiając Grażynę w gronie 15 najlepszych wokalistek jazzowych w USA (2002 Twirlie Nomination). Otrzymuje też prestiżową nominację dla najlepszej wokalistki 2002 roku w 22nd Annual Chicago Music Awards. W latach: 2003, 2004, 2005, 2006 i 2016 r.  pismo „Jazz Forum Magazine” w plebiscycie publiczności przyznaje jej tytuł najlepszej wokalistki jazzowej. Udział w Fujitsu Concord Jazz Festiwal 2002 przynosi TOP VOCAL AWARD a płyta „Homage” Three for Brazil nagrana dla japońskiej Pony Canyon Records zostaje umieszczona przez „Swing Journal” na liście TOP 20 JAZZ ALBUMS  w Japonii.

W roku 2011 otrzymała tytuł Wybitnej Polki w USA przyznany przez Stowarzyszenie Wspólnota Polska, oraz Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia. 

W 2017 roku otrzymała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze - Gloria Artis nagrodzony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej W 2018 roku otrzymała nagrodę od TVP Polonia  „Artystka bez granic"  W 2016 roku założyła fundację non-profit "Sound and Notes" i w ramach działalności fundacji od 2017 roku organizuje w Chicago "Chopin IN the City" - festiwal muzyki i sztuki.

 

KUBA STANKIEWICZ TRIO

Kuba Stankiewicz od wielu lat należy do ścisłej czołówki polskich pianistów jazzowych.
W drugiej połowie lat 80. grał z zespołem Jana Ptaszyna Wróblewskiego, potem z kwintetem i kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. W latach 1987-1990 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (dyplom w klasie fortepianu), gdzie został wyróżniony Nagrodą Oscara Petersona. Był półfinalistą prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Z działalności amerykańskiej Stankiewicza warto także przypomnieć jego współpracę z orkiestrą legendarnego klarnecisty i bandleadera Artiego Shawa. Po powrocie do kraju zaŁożył kwartet z Henrykiem Miśkiewiczem, Adamem Cegielskim oraz Cezarym Konradem, i nagrał w 1993 roku płytę Northern Song (wybraną przez czytelników Jazz Forum Płytą Roku), potem współtworzył formację Traveling Birds. Wśród innych muzyków, z którymi grał, warto wymienić Scotta Hamiltona, Arta Farmera (płyta Art In Wrocław), Sheilę Jordan, Janusza Muniaka, Tomasza Szukalskiego i Annę Marię Jopek. Pod koniec lat 90. powstaje nostalgiczny album „Ulice wielkich miast"
z opracowaniami piosenek zmarłej w 1997 roku Agnieszki Osieckiej. A w kilka lat później, bezprecedensowy na gruncie jazzu Chopin Songbook z jazzowymi ujęciami pieśni (osobno
w wersjach polskiej i angielskiej). W 2012 roku Kuba Stankiewicz nagrał autorski album Spaces, który otrzymał nominację  do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej. W lutym 2013 roku album został nominowany do dorocznej nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2013
w kategorii Album Roku - Muzyka Jazzowa. W tym samym roku ukazała się jego solowa płyta z własnymi interpretacjami muzyki filmowej Wojciecha Kilara. W 2014 roku Kuba Stankiewicz dokonał w studio w Los Angeles - wraz z Peterem Erskine’m i Darkiem Oleszkiewiczem - nagrań na płytę z utworami Victora Younga. W 2015 odbyła się w USA seria koncertów promujących album.

Pianistyka Kuby Stankiewicza, choć wyrasta z klasycznych amerykańskich wzorów, częściej zmierza w stronę romantycznej liryki niż dynamicznych ekstremów. Jest to jednak w każdym wypadku rasowy jazz osadzony w przekonującym timingu, otwarty na partnerów. Kuba Stankiewicz w ostatnich latach w coraz większym stopniu zajmuje się działalnością pedagogiczną. W 2009 roku obronił doktorat na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego, a w 2020 roku tytuł profesora w dziedzinie sztuki. Jest także wysoko cenionym specjalistą od muzycznych programów komputerowych.

Wojciech Pulcyn - kontrabasista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina na wydziale jazzowym, oraz Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego
w Warszawie, w klasie prof. Zbigniewa Wegehaupta. W 1995 z zespołem Joint Venture (M. Tokaj, Ł. Żyta, M. Gawdzis) zdobył I nagrodę, wyróżnienie indywidualne, oraz wyróżnienie za kompozycję na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie.
Z tym samym zespołem w 1997 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, oraz wyróżnienie na konkursie Zespołów Jazzowych w Hoeilaart (Belgia).
W 1998 z Triem Marcina Maseckiego zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, trzecie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie, oraz otrzymał wyróżnienie na Konkursie Zespołów Jazzowych Sarteano (Włochy). W 1999 z własnym zespołem New Orkestra zdobył III miejsce na Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie. Skomponował muzykę do spektakli: „Transatlantyk" Witolda Gombrowicza w wykonaniu Teatru Montownia, oraz „Krzywa wieża” Nadieżdy Ptushkiny w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej (Teatr na Woli). Był współautorem opracowania muzycznego do przedstawienia Magdaleny Warzechy „Halo? Kabaret?”. Jako muzyk brał udział w spektaklach w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego „Nowe Bloomusalem” J. Joyce’a, „Wesele” S. Wyspiańskiego (Teatr Narodowy w Warszawie). Od roku 2000-2016 członek kadry Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Puławach.

Sebastian Frankiewicz jest absolwentem Wydziału Jazzu Katowickiej Akademii Muzycznej. Laureat konkursów Jazz Nad Odrą we Wrocławiu, Festiwalu Standardów Jazzowych
w Siedlcach, Złotego Krokusa w Jeleniej Górze i Bielskiej Zadymki Jazzowej. Od 2002 roku współpracuje z Michałem Urbaniakiem. W latach ubiegłych członek zespołów Janusza Muniaka, Lory Szafran, Zbigniewa Namysłowskiego, Artura Dutkiewicza, Mariusza Lubomskiego, Miki Urbaniak, Zbigniwa Wegehaupta oraz grupy „Bisquit” promowanej przez wytwórnię Kayax. Koncertuje również z Grzegorzem Karnasem, Agą Zaryan, Grażyną Auguścik, Urszulą Dudziak i Januszem Skowronem. W styczniu tego roku odbył się koncert inaugurujący powstanie autorskiego zespołu z saksofonistą Radkiem Nowickim
i kontrabasistą Andrzejem Święsem, w programie którego znajdują się kompozycje własne członków grupy.

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Luboń
Podmiot publikujący: Krakowskie Noce
Data publikacji: 2022-06-09
Data aktualizacji: 2022-06-10
Powrót