„Taniec ma tę przewagę nad innymi sztukami, że należy do wszystkich krajów i do wszystkich narodów, że jego język jest powszechnie zrozumiały i osiągnąwszy pewien stopień doskonałości wywołuje wszędzie jednakowe wrażenie”
/ Jean-Georges Noverre /
W wyniku wciąż niestabilnej sytuacji związanej z zagrożeniem epidemicznym, zmuszeni byliśmy odwołać tegoroczną Noc Tańca.
Jednak za pośrednictwem strony internetowej www.krakowskienoce.pl, chcemy promować sylwetki oraz działalność krakowskich artystów, tancerzy, performerów, instruktorów i grup tanecznych.
Zapraszamy do zapoznania się z tanecznymi projektami krakowskich artystów:
Krakowskie Centrum Choreograficzne, działa w ramach Nowohuckiego Centrum Kultury i jest miejscem dedykowanym sztuce tańca współczesnego. Od wielu lat „porusza tańcem” na kilku sąsiadujących ze sobą obszarach – artystycznym, edukacyjnym i impresaryjnym. Tworzy własne spektakle i zaprasza zewnętrzne produkcje, organizuje rezydencje artystyczne oraz ogólnopolskie i międzynarodowe warsztaty.
Do zadań Centrum należy wspieranie twórców i edukowanie tancerzy, budowanie publiczności spektakli tanecznych oraz rozwijanie współpracy międzynarodowej.
Krakowskie Centrum Choreograficzne w latach 2014-2019 było organizatorem: Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER, BalletOFFFestival oraz konkursu choreograficznego 3...2...1...TANIEC!
Kolejnym etapem rozwoju Centrum będzie połączenie tych wydarzeń w międzynarodowy festiwal o nazwie KRAKOWSKI FESTIWAL TAŃCA.
Materiały wideo:
Strona internetowa Krakowskiego Centrum Choreograficznego:
Zespół Pieśni i Tańca „Nowa Huta” - powstał w 1953 roku w Krakowie. Siedzibą zespołu jest Nowohuckie Centrum Kultury. Skład osobowy ZPiT „NOWA HUTA” stanowią dzieci i młodzież wszystkich typów szkół krakowskich oraz młodzież studencka i pracująca. W swoim repertuarze Zespół posiada: pieśni i tańce Krakowiaków Wschodnich, pieśni i tańce Lachów Sądeckich, pieśni i tańce lubelskie, pieśni i tańce rzeszowskie, pieśni i tańce mieszczan żywieckich, pieśni i tańce Beskidu Śląskiego, pieśni i tańce Beskidu Żywieckiego, pieśni i tańce Mazowsza, pieśni i tańce przeworskie, pieśni i tańce łowickie, pieśni i tańce śląskie, pieśni i tańce Kurpi Zielonych, pieśni i tańce spiskie, pieśni i tańce opoczyńskie a także polskie tańce narodowe: kujawiak z oberkiem, krakowiak, polonez i mazur. Ponadto w programie artystycznym zespołu znajdują się: obrazek sceniczny z okresu Księstwa Warszawskiego, tańce historyczne, spektakl „Wesele krakowskie”, spektakl pastorałkowy „W Betlejem mieście” oraz pieśni ludowe z różnych regionów kraju. Oryginalne tańce i pieśni poddane artystycznemu opracowaniu swoją treścią i wykonaniem propagują w dobrym tego słowa znaczeniu polski folklor regionalny i narodowy. Zespół wielokrotnie brał udział w realizacjach telewizyjnych i teatralnych oraz w widowiskach plenerowych m.in. Wianki krakowskie pod Wawelem w Krakowie, opera „Halka” na Skałkach Twardowskiego w Krakowie czy w spektaklu „Harnasie” z okazji roku Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Krakowie, Tarnowie i Nowym Sączu. Zespół Pieśni i Tańca „Nowa Huta” jest uczestnikiem i laureatem wielu konkursów i festiwalów zarówno w kraju jak i poza jego granicami oraz członkiem Conseil International des Organisations de Festivals de Folklore et d’Art Traditionnels – Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Folklorystycznych, Festiwali i Sztuki Ludowej.
Strona internetowa Zespołu Pieśni i Tańca Nowa Huta: https://nck.krakow.pl/nowahuta/
Balet Cracovia Danza, założony przez Romanę Agnel, tancerkę i choreografa, to jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców historycznych, specjalizujący się w tańcu barokowym.
Choreografie komponowane w różnych stylach i technikach, często odtwarzane z dawnych traktatów, kunsztowne kostiumy, a także doskonała muzyka – oto charakterystyka spektakli Baletu. Aktualny repertuar zespołu liczy ponad 20 przedstawień o tematyce od średniowiecza po XX wiek. Zespół propaguje także polską tradycję tańca.
Balet bierze udział w wielu prestiżowych wydarzeniach kulturalnych w całej Polsce oraz za granicą. Ponadto Cracovia Danza od 2000 roku organizuje w Krakowie Festiwal Tańców Dworskich, który przyciąga nad Wisłę mistrzów tańca z całego świata. Ważnym elementem działalności zespołu jest także edukacja.
Balet Cracovia Danza - Historia zespołu:
Linki do video z tanecznych pokazów/ spektakli/ warsztatów Baletu Cracovia Danza:
Cracovia Danza – Balet o kawie
Kraków Tańczy!
https://www.youtube.com/watch?v=DmnEXoXbheM
Wesele w Ojcowie - reportaż TVP3 Kraków
https://www.youtube.com/watch?v=k0ozMMNq-Qc
+ fragmenty spektaklu
https://www.youtube.com/watch?v=xVVZaLx6x5s
Propozycja warsztatowa "Nauka tańca z Cracovia Danza"
http://www.tance.edu.pl/pl/lessons/show/dance/698
http://www.tance.edu.pl/pl/lessons/show/dance/732
http://www.tance.edu.pl/pl/lessons/show/dance/702
http://www.tance.edu.pl/pl/lessons/show/dance/706
http://www.tance.edu.pl/pl/lessons/show/dance/710
Fragmenty z całości spektaklu "Szachy"
https://www.youtube.com/watch?v=MK5YbyG4G4w
Zespół Eriu - działa w Krakowie od 2006 roku. Powstał z inicjatywy kilku pasjonatek tańca, które, oczarowane muzyką irlandzką, zapoczątkowały istnienie grupy. Na swoją patronkę wybrały Eriu – w mitologii celtyckiej boginię suwerenności i uosobienie Irlandii.
Eriu skupia tancerki o różnych zainteresowaniach i zawodach, których zamiłowanie do muzyki i tańca irlandzkiego owocuje ciekawymi rozwiązaniami scenicznymi oraz klimatycznymi choreografiami.
Choreografem zespołu jest Agata Kowalczyk, tancerka z bogatym doświadczeniem scenicznym i pedagogicznym, absolwentka Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego w dziedzinie tańca ludowego.
Dorobek artystyczny zespołu to kilka dużych spektakli tanecznych m.in. „Wind Dancer”, „Wybór”, „Odsłony”, „Splecione w nas”, „Kobieta”, „Dwa światy, czyli gdy do baśni zakrada się mrok…”, „Trzy odcienie zieleni”, wystawianych w Nowohuckim Centrum Kultury, w krakowskim Teatrze Ludowym, Miejskim Ośrodku Kultury w Nowym Targu, w Kieleckim Teatrze Tańca, Stowarzyszeniu POCZEKAJKA w Lublinie, w Dobrodzieńskim Ośrodku Kultury, w Gminnym Ośrodku Kultury w Nozdrzcu oraz na NOCY TAŃCA w Krakowie. Zespół ERIU gościł także na scenach Festiwalu Muzyki Celtyckiej ZAMEK w Będzinie oraz festiwalu KELTSKA NOC w czeskim Plumlov. Wspiera również akcje charytatywne KAPELE SERC i MOTOSERCE.
www.eriu.art.pl
www.facebook.com/eriuzespol
www.youtube.com/user/zespolEriu
www.instagram.com/zespol_eriu/
Link da kanału yt z filmikami z zeszłorocznego koncertu w NCK:
https://www.youtube.com/watch?v=_WZ7Tp1-ToM&list=PLD7G2J4b6XgGPQMF5jnXfJzCJCpDOdMhG&index=3
Sakina oraz zespół Maram – to wiele wcieleń kobiecości, połączonych wspólną pasją do tańca brzucha. Kobiety zafascynowane muzyką arabską, z radością spotykające się by wspólnie wyczarować parę egzotycznych i kolorowych chwil. Grupa powstała podczas regularnych zajęć prowadzonych przez Sakinę w Nowohuckim Centrum Kultury. Maram to pragnienie oderwania się od rzeczywistości i zatracenie w orientalnym tańcu.
https://www.facebook.com/taniecbrzuchapokazy/
https://www.youtube.com/watch?v=bfmYPU4X9LU
https://www.youtube.com/watch?v=hfMmfpahPpo
https://www.youtube.com/watch?v=_igegV-hJEU
https://www.youtube.com/watch?v=RihZ3RUvs_Q
Krakowska Szkoła Flamenco „Almoraima” – pierwsza tego typu szkoła w Krakowie i jedna z najstarszych w Polsce – działa oficjalnie jako Szkoła pod patronatem Krakowskiego Forum Kultury od 2005 roku (wcześniej, od 1998, były to kursy tańca i gitary flamenco). Patronat nad Almoraimą sprawuje też Wydział Matematyki Stosowanej AGH. Założycielami Szkoły są Grzegorz Guzik i Małgorzata Drzał – pedagog tańca, dyplomowany instruktor i choreograf tańca współczesnego, ludowego i tańców narodowych, tancerka, wokalistka i choreograf „Almoraimy”. Grupę tworzą nauczyciele i uczniowie, którzy pasjonują się tańcem i kulturą Hiszpanii i którzy chcą dzielić się swoją pasją z innymi. Zespół Almoraima prezentuje taniec flamenco w różnorodnych formach i odmianach – taniec z chustą, suknią z trenem, wachlarzem, kapeluszem, laską, kastanietami, zillsami, woalem, a także taniec orientalny oraz tradycyjne tańce południowej Italii.
Poniżej kilka linków do nagrań KSF Almoraima:
https://www.youtube.com/watch?v=EiiR3OM_-a4 – Cracovia Danza Festival 2019
https://www.youtube.com/watch?v=WB7GifllwPY – Noc Tańca 2019
https://www.youtube.com/watch?v=8v96J4Btrt8 – Noc Tańca 2018
https://www.youtube.com/watch?v=FxojkB3QNHk – Raíces - koncert zespołów Almoraima i
Natyalaya 2016
https://www.youtube.com/watch?v=2lxVHm5EEoE – Dni Hoborskiego AGH 2018
https://www.youtube.com/watch?v=kko6O8lXw7M – Cracovia Danza 2017
https://www.youtube.com/watch?v=Gl0vCgsQYm8 – Święto Dzielnicy I 2017
https://www.youtube.com/watch?v=jcr1CIwyiRI – Cracow Orient Festival 2015
https://www.youtube.com/watch?v=tyQHTjnvUSY – Cracow Orient Festival 2016
https://www.youtube.com/watch?v=GNdJhB__mMw – Vaya un mes de mayo, KFK 2017
https://www.youtube.com/watch?v=l4hxeGSP0cc – Moda Flamenca 2013
https://www.youtube.com/watch?v=FI3NYQNVQXk – Piknik Św. Anny w DPS im. Helclów 2019
Krakowski Teatr Tańca działa jako stowarzyszenie od 2008 roku. Powstał z inicjatywy Eryka Makohona i jest jedną z najbardziej aktywnych grup tańca współczesnego w Krakowie i w Polsce. Pod szyldem KTT zrealizowane zostały dziesiątki wydarzeń, prezentujących i popularyzujących taniec współczesny oraz sztuki pokrewne. Przez wiele lat Teatr wypracował trzy podstawowe filary działalności, artystyczną, edukacyjną oraz impresaryjną. Ostatnio coraz mocniej angażuje się także we wsparcie tancerzy niezależnych, między innymi poprzez uruchomienie stałego programu wspierającego absolwentów Wydziału Teatru Tańca – „Ops!”.
Krakowski Teatr Tańca posiada w swoim dorobku około 30 spektakli, scenicznych, ulicznych oraz realizowanych w przestrzeniach nieteatralnych. Trudno jednoznacznie określić estetykę Teatru. Ze względu na architektoniczne wykształcenie jego Twórcy krytycy jako wyróżnik podkreślają częste operowanie obrazami, plastykę spektakli, budowaną światłem oraz architekturą ciała i ruchu. Krakowski Teatr Tańca regularnie bierze udział w najważniejszych wydarzeniach artystycznych oraz festiwalach w Polsce i Europie. Współpracował z choreografami i pedagogami z kraju i zagranicy (m.in. Idan Cohen, Ayrin Ersoz, Ole Meland, Idan Porges, Anna Konjetzky, Manuel Ronda, Natalia Iwaniec). Krakowski Teatr Tańca jest kilkukrotnym laureatem nagród głównych na Tyskich Spotkaniach Teatralnych. Został także wyłoniony jako reprezentant Polski na Biennale Młodych Artystów Europy i Krajów Śródziemnomorskich w dziedzinie sztuk performatywnych w Bari. W 2018 roku spektakl „MY|WY” został wyróżniony jako jeden z pięciu najlepszych spektakli teatru niezależnego, w ramach konkursu „THE BEST OFF”. W obecnej edycji tego samego konkursu o tytuł najlepszego spektaklu walczy „Takarazuka camp”, która została zakwalifikowana do etapu finałowego.
W ramach stałej działalności edukacyjnej Teatr prowadzi grupy Adeptów. Obecnie przy Teatrze rozwija się i kształci około 130 tancerzy (zawodowych oraz amatorów). Regularnie organizowane są międzynarodowe warsztaty z udziałem pedagogów z całego świata. Krakowski Teatr Tańca współpracując z wieloma instytucjami w Krakowie, Polsce i za granicą oraz podejmując coraz ciekawsze inicjatywy artystyczne i edukacyjne staje się coraz bardziej rozpoznawalną marką artystyczną.
Obecnie Krakowski Teatr Tańca współtworzą, tandem artystyczny Eryk Makohon i Paweł Łyskawa oraz Magdalena Skowron, tancerka na stałe współpracująca z Teatrem. Do realizacji artystycznych liderzy Teatru zapraszają tancerzy niezależnych.
TAKARAZUKA camp:
Choreografia: Eryk Makohon
Scenografia: Eryk Makohon
Występują: Pamela Bosak, Angelika Mizińska, Magdalena Skowron, Paweł Łyskawa oraz Renata Bobel, Anna Ferenc, Dobrochna Sobek, Magda Targosz, Aniela Pramik oraz Adeptki Krakowskiego Teatru Tańca
Producent: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca
Spektakl inspirowany jest teatrem japońskim - popularną rewią żeńską – Takarazuka. Specyfika i oryginalność teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo. Kandydatki na „Takarazinki” przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajają sobie „kata”, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę.
https://www.youtube.com/watch?v=PX5vIAu_Jww
NESTING:
Choreografia: Idan Cohen
Występują: Magdalena Skowron, Katarzyna Żminkowska – Szymańska, Katarzyna Węglowska – Jamroz, Dominik Więcek, Paweł Łyskawa
Spektakl jest efektem wspólnej pracy wybitnego izraelskiego choreografa Idana Cohena z tancerzami Krakowskiego Teatru Tańca, współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie, w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2015”.
NESTING, nazwany od czasownika oznaczającego wicie gniazda, przeprowadzi widza przez kulturowy szlak między Polską a Izraelem, śledząc nie zawsze wyraźne więzi kulturowe między naszą przeszłością i teraźniejszością. Od dawna dyskutowane relacje polsko-żydowskie, w spektaklu zyskają nową perspektywę.
https://www.youtube.com/watch?v=wPUHXcfTGOc
„Kwadryga na TRZECH”:
Reżyseria, choreografia, światło: Eryk Makohon
Wykonanie: Jan Lorys, Paweł Łyskawa, Tomasz Urbański
Produkcja: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca
Premiera: 2.05.2012
…forma, proporcja, faktura, kontrapost, bryła, światłocień, kompozycja spiralna, złota proporcja, rytm, skala, relief, statyka, konstrukcja, gęstość, dynamika, grupa, ciężar, porządek, architektura, materia, anatomia, trójwymiarowość, przestrzeń...
„Twórcom udała się trudna sztuka zrobienia spektaklu, który ani na chwilę nie sugerował genderowych dwuznaczności. Męskie trio ubrane tylko w czarne spodenki bardzo zdecydowanie zabrało nas w świat starożytnych herosów, muskularnych ciał z greckiej wazy wzbogaconych energią mistrzów parkour. Tu też brawa były spore i słusznie.”
/ dziennikwschodni.pl, 12.11.2012 /
*Nagranie zrealizowane w Krakowskim Centrum Kongresowym ICE, wrzesień 2015
Warsztaty Gaga – making of:
https://www.youtube.com/watch?v=2BYmD89Kps0
Zespół taneczny „Metronom” - składa się z 20 osób, będących wolontariuszami Polskiego Towarzystwa Kulturalnego Oddział w Krakowie. Grupa rozpoczęła swoją działalność w 2015 r. w Krakowie. W 2018 przed pierwszą edycją „NOCY TAŃCA” w Krakowie, uczestnicy kursu zapragnęli kontynuować naukę i zarazić swoim hobby także innych. Do grupy dołączyli nowi, pełni zapału uczestnicy, będący wolontariuszami Polskiego Towarzystwa Kulturalnego. Nastąpiła lekka zmiana stylu tańca, tancerze uczyli się choreografii mających na celu przede wszystkim dobrą zabawę i integrację osób tańczących oraz tańców w okręgu pod okiem instruktorki. Podczas pierwszej odsłony „NOCY TAŃCA” w Krakowie, w ramach której Polskie Towarzystwo Kulturalne Oddział w Krakowie wraz z Krakowską Żeglugą Pasażerką (Krakowską Grupą Amnis) zorganizowało „Taneczny Rejs Po Świecie”, grupa „Metronom”, wykonując choreografie i tańce integracyjne, skutecznie zachęcała gości rejsu do wspólnej zabawy w rytm muzyki z całego świata. Rejs statkiem po Wiśle okazał się sukcesem, co zaowocowało jeszcze większym zainteresowaniem w kolejnym roku.
Zespół „Metronom” tworzą ludzie pełni zaangażowania, mający na celu integrację poprzez wspólny taniec i dobrą zabawę.
Filmik z "Tanecznego Rejsu po Świecie" z roku 2019:
http://www.ptk-opp.pl/index.php/2-uncategorised/1129-aktywnosc-obywatelska-krakow
Barbara Wysoczańska-Grochal - tancerka, performerka, choreografka i producentka własnych projektów artystycznych. W latach 2003–2015 związana z Teatrem Tańca DF Katarzyny Skawińskiej. Od 2009 roku pełniła również funkcję wiceprezesa Stowarzyszenia Teatru Tańca DF i koordynatora jego projektów artystycznych. W latach 2007– 2012 pracowała w Teatrze KTO jako aktorka, biorąc udział w akcjach artystycznych i spektaklach ulicznych w reżyserii Jerzego Zonia (m.in. Quixotage, Ślepcy, Zapach Czasu), prezentowanych na licznych festiwalach teatralnych w Polsce i na świecie. W 2018 roku wróciła do obsady spektaklu Zapach Czasu. Z hiszpańską grupą Les Filles Föllen współtworzyła taneczne przedstawienia uliczne "everybodyskin" (2012) I "Thank You For Dancing" (2014). W 2017 roku zrealizowała spektakl "POZA" na zaproszenie festiwalu 30. ULICA w Krakowie. Interesuje się głównie działaniami performatywnymi w przestrzeniach pozateatralnych oraz łączeniem ruchu z innymi dziedzinami sztuki. Współpracowała z Aleksandrem Janickim przy multimedialnym spektaklu "K_INEMATICA" (2012), a podczas ESK 2016 we Wrocławiu przy międzynarodowych projektach "Resistance" (z niemiecką artystką Sveą Duwe) i "Marmolada" (z lipskim Theater der Jungen Welt). W 2018 roku współtworzyła performance "WYSOCZAŃSKA_KALISZUK*2_MILER" wykorzystujący wideo-art, ruch i koncepcje z dziedziny robotyki.
Wciąż poszukuje własnych środków wyrazu scenicznego i nowych inspiracji, inicjując przedsięwzięcia artystyczne pod szyldem Akcja WAŻKA. Ostatni zrealizowany projekt to spektakl site-specific 70. NOWOHUCKICH WSPOMNIEŃ zrealizowany z udziałem osób niewidomych i słabowidzących. Włączanie osób z niepełnosprawnościami do aktywnego uczestnictwa w działaniach scenicznych jest kolejnym zainteresowaniem i kierunkiem, który chciałaby rozwijać w swoich projektach.
„POZA” to spektakl stworzony specjalnie na zaproszenie festiwalu 30.ULICA w Krakowie. Tematem przewodnim festiwalu, jak również inspiracją do spektaklu był świat bez książek opisany w powieści „Fahrenheit 451” Ray'a Bradbury’ego.
Pomysł i choreografia: Barbara Wysoczańska
Taniec i interpretacja: Katarzyna Badura, Sabina Pyka, Małgorzata Szymula, Magdalena Śmigasiewicz, Barbara Wysoczańska, Andrzej Skwarek
Muzyka – kompozycja i wykonanie: Andrzej Skwarek
Scenografia i kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
Konsultacja choreograficzna: Iwona Olszowska, Anna Wańtuch
Produkcja: 30.ULICA, Akcja WAŻKA
Partnerzy: Ognisko TKKF Przyjaciel Konika, Centrum Młodzieży im. dr. H. Jordana, TYTANO
Data premiery: 6.07.2017, Kraków
Akcja WAŻKA "POZA" (2017) – trailer: youtu.be/Zdh3J0uH-hY
EVERYBODYSKIN (2012)
Polsko-hiszpański projekt ulicznego teatru tańca, stworzony z inicjatywy Barbary Wysoczańskiej oraz Margherity Meneghini Bergamo – tancerki i choreografki z Barcelony, współzałożycielki grupy Les Filles Föllen. Celem wspólnego projektu była wymiana artystycznych doświadczeń pomiędzy polskimi i hiszpańskimi tancerzami i popularyzacja tańca współczesnego jako uniwersalnego języka, który ułatwia komunikację pomiędzy różnymi kulturami.
Pomysł i reżyseria: Barbara Wysoczańska
Choreografia: Margherita Bergamo, Tuixén Benet (Les Filles Föllen)
Magdalena Śmigasiewicz, Barbara Wysoczańska (Teatr Tańca DF)
Scenografia: Joanna Jaśko-Sroka
Wykonanie scenografii: Pracownia Ślusarska Robert Calikowski
Kostiumy: Karolina Mika
Muzyka - kompozycja i realizacja nagrań: Tomek Grochot
Projekcje video: Intermedioland - Łukasz Furman, Michał Borowski, Tomasz Planta, Kuba Garścia
Oprawa graficzna: Magdalena Konik
Współpraca artystyczna: Katarzyna Skawińska, Alicja Paleta
Koordynacja projektu: Barbara Wysoczańska
Tancerze: Margherita Bergamo, Beatriz Macias, Anna Majerczyk, Małgorzata Ogórek, Magdalena Śmigasiewicz, Barbara Wysoczańska.
Premiera: 5 lipca 2012r.
EVERYBODYSKIN - trailer - https://www.youtube.com/watch?v=DdKpFCwTQGw
WYSOCZAŃSKA_KALISZUK*2_MILER (2018)
Niezależna interdyscyplinarna przestrzeń, złożona z eksperymentalnego połączenia technologii (multimedia, robotyka) i ciała. W efekcie spotkania i współpracy krakowskich artystów reprezentujących różne dziedziny sztuki powstał performance, który się konstruuje i dekonstruuje w czasie rzeczywistym. Jego kształt jest zależny od przestrzeni, poruszającego się w niej ciała, emocji performerów, a także osób, które jako widzowie uczestniczą w pokazie. Działania oparte są na estetyce usterki, będąc performatywną prezentacją nurtu glitch art w sztuce. Wszystkie warstwy połączone w niezliczonej liczbie permutacji, tworzą razem swoisty hałas, szum informacyjny, niepewność, nierzeczywistość, niebycie - elementy świata, w którym (nie)jesteśmy z naszymi ciałami, umysłami i sztuką, którą wykorzystujemy, próbując wyrazić (nie)siebie.
Koncepcja i multimedia: Grzegorz Kaliszuk
Scenografia: Grzegorz Kaliszuk, Wojciech Miler
Robotyka: Wojciech Miler
Ruch: Barbara Wysoczańska-Grochal
Działanie: Barbara Wysoczańska-Grochal, Michalina Kaliszuk, Grzegorz Kaliszuk, Wojciech Miler
WYSOCZAŃSKA_KALISZUK*2_MILER - https://youtu.be/7SRNXbCfp-c
Krakowska Akademia Aikido Kobayashi Hirokazu
Krzysztof Jerzak - tancerz Butoh i aikidoka. W 1987 rozpoczął trening Aikido, a od 2003 naucza prowadząc regularne zajęcia. Obecnie posiada stopień mistrzowski 4 dan. Jest założycielem i nauczycielem Krakowskiej Akademii Aikido Kobayashi Hirokazu. W 1999 rozpoczął naukę japońskiego tańca Butoh. Pobierał lekcje u: Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Atsushi Takenouchi, Imre Thormann, Kan Katsura, Minako Seki, Yuri Nagaoka. W swym dorobku ma kilka solowych spektakli: „Szczery?” (2002), „Poza” (2005), „Straw-butoh” (2009), „Podzielenie (się)” (2019), „Słowa, słowa, słowa......." (2019). W 2004 prowadził całoroczny projekt pod nazwą "Integracja w terapii tańcem", w którym uczestniczyły również osoby głuchonieme – dla uczestników, napisał i wyreżyserował spektakl "Kwiaty na chodniku”. W latach 2005-2011 wielokrotnie współpracował z niezależnymi artystami: muzykami, aktorami, tancerzami, filmowcami współtworząc prezentacje sceniczne i filmowe. W 2008 wraz z grupą Do-Teatr współtworzył spektakl „Aite” (choreografia i taniec). Obecnie regularnie prowadzi warsztaty w kilku miastach w Polsce.
https://web.facebook.com/aikidokrakow/
FB: https://www.facebook.com/KokoroKJ/
Tytuł spektaklu: PODZIELENIE (SIĘ).
Czas trwania: 50 min.
Idea, choreografia i taniec Butoh: Krzysztof Jerzak
Muzyka na żywo (misy himalajskie, głos, perkusjonalia, looper): Maja Baczyńska
Twórcy dzielą się tym co dobre i co złe. Tym co buduje i co rujnuje. Tym kim są i kim chcieliby się stać. "Podzielenie (się)" dotyka relacji podmiot/przedmiot. Stawia pytania o to, co dzieje się wewnątrz/na powierzchni - w podświadomości/świadomości. Wnika w przejawienia, które powstają w ciele/umyśle. Dotyka także relacji: tancerz/widz, ja/inni/świat.
Wideo:
https://www.youtube.com/watch?v=-82QSpGeD14
https://www.youtube.com/watch?v=OgKtwqXYt28
Centrum Sztuki i Tańca - powstało w 2015 r., w odpowiedzi na potrzeby najstarszych podopiecznych Edukacji Artystycznej Dzieci. Celem było stworzenie przestrzeni do rozwoju nabytych już umiejętności tanecznych oraz zachęcenie innych osób do rozpoczęcia przygody z tańcem, nie tylko klasycznym. Centrum prowadzi również warsztaty taneczne z tańca współczesnego, stałe zajęcia z innych technik oraz organizuje różnorakie obozy taneczne.
PortreTy. UchwycOne
Premiera spektaklu odbyła się w ramach Sceny Tańca Współczesnego, 22.02.2020 roku
w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży.
Koncept i reżyseria: Bernadetta Zwierowska-Kornaś
Choreografia: Bernadetta Zwierowska-Kornaś, Anna Sufryda, zespół
Tańczą: grupy tańca współczesnego Centrum Sztuki Tańca
Muzyka: kolaż muzyczny (Hans Zimmer, CLANN, QUANTIC, Petit Biscuit, repticulus|senking)
Reżyseria świateł: Krzysztof Hosaja
Realizacja dźwięku: Wojciech Fularz.
"Tancerki o różnych charakterach, pełne emocji, wypełniające przestrzeń swoją energią i ruchem. Taniec, którego nie jesteśmy w stanie zatrzymać, złapać i schować na później. Tak jak dni, które mijają. Emocje, które się zmieniają. Tak ONE nie trwają takie same - emocje, osobowości, ONE…Uchwycone jednak, na ten ułamek sekundy. Ich Portret. Ta chwila zamknięta w fotografii niczym ważne dla nas wydarzenia, które jak obrazy zostają na zawsze w naszej pamięci. Jakie są ONE? Co czują? Co lubią? Jakie chcą być? Jakimi widzisz je TY? Przyglądają się sobie uważnie, starając się pokochać siebie, zaakceptować. Dążą do ideału. Młode, piękne, pełne energii, biegnące za marzeniami romantyczki, troskliwe, szczere, kruche, zbuntowane, kobiece, ambitne, zestresowane, szalone, silne - MŁODE KOBIETY. Wszystkie staja przed tym samym wyzwaniem jakim jest życie. Każda z osobna, i wszystkie razem, gotowe by znaleźć w sobie siłę i sposób na spełnianie marzeń. Siłę, którą się dzielą, gdyż zawsze mogą na sobie polegać - ONE."
Maria Aleksandra Bieś (zespół Axēs Mundi)
Przygodę z tańcem orientalnym rozpoczęła dekadę temu - u Hayfy Hazine, w Almoraimie, w La Pasión, w Gocie. Oprócz tańca brzucha, flamenco i fuzji, uczyła się również Fat Chance®Style. Maria Aleksandra Bieś większość umiejętności nabyła samodzielnie, bawiąc się stylem i tworząc własny kanon ruchów dopasowanych do ostrzejszych brzmień. W tańcu lubi zarówno wysublimowane i miękkie fale, tajemnicze kocie ruchy z pazurem, jak i mocny headbanging. Metal&Rock Fusion jest odzwierciedleniem nietuzinkowej kobiecej natury.
W zeszłym roku wystąpiła na scenie Warsaw Belly Dance Festival – Oriental Spring i zdobyła I miejsce (Nagroda Publiczności). W tym roku dostała zaproszenie na Tribal World Contest do Bordeaux. Obecnie działa w duecie muzycznym (nu-metal, epic, oriental) - Lovers of the Apocalypse - gdzie jest wokalistką (i tancerką;) i śpiewa teksty biblijne (ostatnia praca: metalowe wersje Pieśni nad Pieśniami).
Kanał Marii Aleksandry Bieś na YT: https://www.youtube.com/channel/UCmVgsBnLZvLpJJrjo2b99DA?view_as=subscriber
i FB: https://www.facebook.com/mariabiesmrf/?modal=admin_todo_tour
Lovers of the Apocalypse - Eternal Queen:
https://www.youtube.com/watch?v=CK8c_Bqin2U
oraz zespołu Axēs Mundi:
https://www.facebook.com/axesmundirmfusion/?modal=admin_todo_tour
https://www.youtube.com/channel/UCDSrnPfOLDI0F2wyhraW9LA/videos?view=0&sort=p&flow=grid
Kamil Radzimowski – wokalista, kompozytor, multiinstrumentalista, producent muzyczny. Pomysłodawca projektu i kompozytor wszystkich utworów zawartych w „Odgłosach zanikającego świata”. Prowadzi studio nagrań „Pasja" w Warszawie. W 2010 roku zaczął rozwijać swoją pasję ucząc się gry na trzech instrumentach etnicznych, tj. Oud, Zurna i Duduk ormiański. Wydał 5 płyt solowych: Armenian Duduk część 1 i 2 o charakterze muzyki filmowej z mocnymi wpływami brzmień klasycznych, bałkańskich, arabskich i ormiańskich oraz Stwórca Świata Made in Heaven 1 i 2 cz. Koncertował z czołowymi polskimi dyrygentami: Tadeusz Wicherek, Bohdan Jarmolowicz, Krzesimir Dębski, Adam Sztaba oraz gwiazdami muzyki: Mieczysław Szcześniak, Kuba Badach:
https://m.facebook.com/KamilRadzimowskiDuduk/
Show - muzyka wszechświata (100 minut):
Unikalny i jedyny taki projekt w Europie. Koncert z muzyką taneczną w stylu muzyki pop – ethno - world. Tworzy go kompilacja brzmienia z pogranicza muzyki, bałkańskiej, kaukaskiej muzyki świata oraz kompozycji własnych.
Niepowtarzalne brzmienie uzyskane przez duduk ormiański instrument sprzed 3 tysięcy lat i zespół muzyczny który składa się z najlepszych muzyków w Polsce. Wprowadza słuchacza w brzmienie, które przenosi w inny świat. Bardzo charyzmatyczny lider zespołu ,Kamil Radzimowski wspaniale łączy te wszystkie elementy i podkreśla je przez dodatkową grupę tancerek które są żywiołem i wypełnieniem sceny. Tancerki tańczą w strojach ludowych z różnych części świata tj. kaukaz, Turcja, stroje nowoczesne inne. Różnobarwność i układy taneczne dopasowane są do show ,muzyki która zaspokoi oczekiwania każdego widza.
Stowarzyszenie ART&SOUND - organizacja zrzeszająca i reprezentująca artystów, wykonawców i managerów kultury.
Opierając swoją działalność o nowoczesny model zarządzania kulturą oraz pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania projektów i wydarzeń kulturalnych, współpracuje z najważniejszymi organami i instytucjami kultury w Polsce i za granicą.
Bogate doświadczenie i współpraca z najlepszymi Artystami pozawala Stowarzyszeniu zrealizować każde wydarzenie kulturalne, od kameralnego wernisażu, poprzez koncert, wystawienie przedstawienia teatralnego, po produkcję dużych multimedialnych super widowisk. ART&SOUND zapewnia pełne wsparcie techniczne, logistyczne i organizacyjne dla realizowanych projektów.
Strona internetowa Stowarzyszenia ART.&SOUND: www.art-sound.pl
Z wielu działań zrealizowanych i koordynowanych przez Stowarzyszenie ART&SOUND w ostatnim czasie warto wymienić:
ZATAŃCZ Z NAMI! Moniuszko:
materiał jest dobrą okazją do wspomnień zrealizowanego przez Stowarzyszenie w roku moniuszkowskim 2019, pierwszego w historii na taką skalę spotkania grup folklorystycznych działających w naszym mieście
Stanisław Moniuszko, tworząc polską operę narodową, dokonał niezwykłej syntezy elementów opery włoskiej, francuskiej i niemieckiej z rodzimymi melodiami i rytmami polskich tańców. W najbardziej znanych operach kompozytora takich jak Halka czy Straszny Dwór tańce odgrywają szczególną rolę. Polonez, Mazur czy Tańce Góralskie to tylko niektóre z wielu pełnych koloru i barwnych kostiumów scen tanecznych w dziełach kompozytora.
W roku moniuszkowskim po raz pierwszy w historii naszego miasta udało zjednoczyć się zespoły folklorystyczne działające na terenie Krakowa i wspólnie, przed publicznością zatańczyć w rytm muzyki wielkiego polskiego kompozytora. W wydarzeniu wzięło udział w sumie 500 tancerzy.
Bogactwo ludowych strojów, doskonałej instrumentacji Stanisława Moniuszki oraz tradycyjnych kroków tanecznych polskich tańców narodowych w porywającej choreografii i pod czujnym okiem pedagogów/przedstawicieli najznamienitszego z polskich zespołów folklorystycznych Zespołu Pieśni i Tańca „ŚLĄSK” im. S. Hadyny połączone wspólnym zamiłowaniem do tańca.
Wykonawcy:
Dziecięcy Zespół Folklorystyczny w Kokotowie
Międzyszkolny Ludowy Zespół Pieśni i Tańca KRAKOWIAK
Wychowankowie Zespołu Pieśni i Tańca AGH KRAKUS
Zespół Pieśni i Tańca KRAKOWIACY
Zespół Pieśni i Tańca Małe Słowianki
Zespół Pieśni i Tańca NOWA HUTA
Zespół Pieśni i Tańca PORĘBIANIE
Choreografowie:
Michaił Zubkov, Aleksanda Żaczkova, Beata Danielska
Orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „ŚLĄSK” im. S. Hadyny
Zygmunt Magiera – dyrygent
Organizatorzy:
Miasto Kraków
ART&SOUND producers
Współorganizator:
Zespół Pieśni i Tańca „ŚLĄSK” im. S. Hadyny
Partnerzy:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Towarzystwo Sportowe Wisła Kraków
Stowarzyszenie Eksit podejmuje działania, zadania oraz inicjatywy kulturalne, artystyczne,
edukacyjne w zakresie muzyki, teatru, tańca, filmu, literatury, dziennikarstwa, sztuk
plastycznych i audiowizualnych oraz różnych dziedzin nauki.
Zapewnia pełną możliwość wszechstronnego rozwoju twórczej osobowości, rozwoju
intelektualnego, zainteresowań artystycznych oraz uzdolnień. Promuje edukację przez sztukę,
przez co przygotowuje dzieci i młodzież do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Prowadzi
działania edukacyjno-kulturalne o charakterze terapii przez sztukę na rzecz osób
niepełnosprawnych. Tworzy formy i metody działań partnerskich polegających na
współpracy pomiędzy sektorami: publicznymi, społecznymi i gospodarczymi w celu
osiągnięcia wspólnych korzyści poprzez rozwój zasobów ludzkich, zwiększonego dostępu do
źródeł finansowych, lepszy dostęp do informacji.
Stowarzyszenie realizuje projekty i imprezy kulturalne, organizuje festiwale, wystawy,
koncerty, spektakle. Jest organizatorem jednego z najbardziej rozpoznawalnych
festiwali teatru Alternatywnego - OFMAT (Ogólnopolski Festiwal Młodych Alchemia Teatru)
„Nim zapomnę…”
Beztroskie, radosne, wypełnione zabawą i czasem spędzonym z bliskimi i z samym sobą - DZIECIŃSTWO, mija względnie szybko… Potem dorastamy. Idziemy do celu, pozornie szczęśliwi, nieustannie gdzieś spieszymy. Idziemy przed siebie, jak wszyscy, skoncentrowani na sobie, na swoim wyglądzie. Idziemy do tego samego celu - po sukces, dobre oceny, dobrą pracę, awans, osiągnięcia materialno-zawodowe. Przestajemy słuchać siebie samych, wciąż brak nam na wszystko czasu, zmęczeni lub zagubieni, bezrefleksyjnie podążamy za innymi, w tłumie, gdzie czas jest na wagę złota, a jednostka nie ma znaczenia. Jak najszybciej, jak najwięcej, jak najlepiej… Aż przychodzi rutyna, zmęczenie, czasem rozczarowanie…
Ale dzieciństwo nie mija bezpowrotnie. W każdym z nas wciąż tkwi głęboko zakorzeniona radość życia, chęć zatrzymania się, spotkania z drugą osobą i samym sobą! Nim zatracimy się w dorosłości, nim zapomnimy… wsłuchajmy się w siebie, odnajdźmy drzemiące w nas dziecko i powróćmy na chwilę na plac zabaw :)!
Koncept i reżyseria: Marta Mück
Choreografia: Marta Mück i zespół
Tańczą: Weronika Lekan, Anna Rubin, Teresa Kiełb, Monika Sepielak, Bianka Strzebońska, Anna Jaszczur, Natasza Murzyn, Natalia Radwańska, Marta Zębalska, Zuzanna Wołek i Agata Pałkus
Link do spektaklu:
youtube.com/watch?v=GUHWXOsN45c&fbclid=IwAR1bTb5XPD0GJTJtD7pVCfIcK-kAyNlaaKH5h3nCsxJ0Bw-i7Wl0foBe594
„Narodziny”
Młodzieżowy Teatr Tańca Fuego
Stowarzyszenie Eksit
SCKM Kraków
Wiosna to czas budzącej się do życia przyrody. Przebiśniegi, krokusy, stokrotki i inne kwiaty próbują przedostać się przez warstwę śniegu, pąki roślin pojawiają się na krzewach i drzewach, trawa zielenieje, promyki słońca stają się jaśniejsze i mocniejsze, świat nabiera kolorów, natura tętni życiem….
Na wiosnę 2020 roku ludzie niemal z całego świata zostali zamknięci w domach. Wszystko się zmieniło, ale świat nie przestał istnieć, przyroda jak co roku, budzi się do życia, a my wraz z nią przechodzimy przez kolejne narodziny.
Koncepcja: Marta Mück
Choreografia i wykonanie: Marta Mück, Bianka Strzebońska, Natalia Radwańska, Anna Rubin, Weronika Lekan, Zuzanna Wołek
Link do filmu:
KMiTa SWING Sekcja Kultury, Muzyki i Tańców Swingowych Kolejowego Towarzystwa Kultury w Krakowie:
Grupa działa od 2012 roku, jako część stowarzyszenia Kolejowe Towarzystwo Kultury. Jest jedną z najstarszych w Polsce organizacji zajmująca się popularyzacją tańców, muzyki i kultury lat 20. - 40. KMiTa SWING kocha styl retro oraz klimat przedwojennych potańcówek, imprezy w stylu retro, pokazy tańca swingowego, koncerty, warsztaty taneczne i festiwale oraz regularne potańcówki. KMiTa SWING angażuje się we wszystkie inicjatywy promujące kulturę lat międzywojennych.
W ramach organizacji działa grupa taneczna Jazzy Pearls oraz zespół jazzowy Lazy Swingers Band.
I Swing Kraków (z pięknym Krakowem)
https://www.youtube.com/watch?v=-zlh_nR1eAA
Balifornia Dreamers:
https://www.youtube.com/watch?v=dvcovQnbtW4
Jazzy Pearls:
https://www.youtube.com/watch?v=SFpQKkzYKRw